Βρίσκεται 15km βόρειο-ανατολικά του Μιλάνου και κάθε χρόνο χιλιάδες τιφόζι μαζεύονται για να αποθεώσουν την ομάδα τους, την Ferrari.Θεωρείται πίστα-δυναμόμετρο καθώς εκεί απαιτείται μεγάλη ιπποδύναμη για να μπορέσει να είναι κάποιος ανταγωνιστικός. Φρένα, λάστιχα και κινητήρες καταπονούνται ιδιαίτερα, ενώ τα μονοθέσια ρυθμίζονται έτσι ώστε να έχουν πολύ χαμηλή κάθετη δύναμη.
Η Μonza βρίσκεται ανελλιπώς στο καλεντάρι του Πρωταθλήματος και έχει φιλοξενήσει συνολικά 64 GP. Μόνο το 1980 το ιταλικό GP διεξήχθη σε άλλη πίστα (Ιmola).
Οι εργασίες κατασκευής της ξεκίνησαν τον Φεβρουάριο του 1922 όταν οι τότε αστέρες Vincenzo Lancia και Felice Nazzaro έβαλαν τον θεμέλιο λίθο. Δυο μέρες αργότερα, οι εργασίες σταμάτησαν έπειτα από παρέμβαση μιας τοπικής οργάνωσης οικολόγων. Μετά από τρεις μήνες όμως ξανάρχισαν.
Περισσότεροι από 3.500 εργάτες δούλεψαν πυρετωδώς προκειμένου η πίστα να είναι έτοιμη το συντομότερο δυνατό. Πραγματικά, στα τέλη Ιουλίου (!) η κατασκευή της ολοκληρώθηκε προς έκπληξη όλων. Εκείνη την εποχή ήταν μόλις η τρίτη πίστα αγώνων στον κόσμο μετά το Brooklands και την Indianapolis.
Ο πρώτος αγώνας διεξήχθη τον Σεπτέμβριο του 1922 και νικητής ήταν ο Pietro Bordino με Fiat. Μια εβδομάδα αργότερα διεξήχθη το πρώτο ιταλικό GP με τον Bordino να παίρνει και πάλι τη νίκη γνωρίζοντας την αποθέωση από 150.000 ανθρώπους που παρακολούθησαν τον αγώνα.
Το πρώτο GP στο πλαίσιο του Παγκοσμίου Πρωταθλήματος της Formula 1 διεξήχθη στις 3 Σεπτεμβρίου του 1950 και νικητής ήταν ο Giuseppe Farina με Alfa Romeo 158.
Πολλές οι καλές στιγμές, πολλές όμως και οι τραγικές, αυτές που σημάδεψαν την Formula 1.
Πολλοί κορυφαίοι οδηγοί και αρκετοί θεατές άφησαν την τελευταία τους πνοή στην συγκεκριμένη πίστα...
Οι «μαύρες» σελίδες...
- Το 1928 ο Emilio Materassi σκοτώθηκε παίρνοντας μαζί του και 27 θεατές.
- Το 1933, τρεις κορυφαίοι οδηγοί της εποχής, οι Giuseppe Campari, Baconin Borzacchini και Stanislas Czaykowski, έχασαν την ζωή τους μέσα σε ένα Σαββατοκύριακο.
- Το 1955, ο Alberto Ascari σκοτώθηκε δοκιμάζοντας μια Ferrari στη στροφή που μετέπειτα πήρε το όνομά του.
- Το 1961 ο Wolfgang von Trips έπεσε πάνω στους θεατές, μετά από σύγκρουση που είχε με τον Jim Clark. Ο απολογισμός ήταν τραγικός καθώς σκοτώθηκαν ο Γερμανός πιλότος και 14 θεατές. Εκείνη τη χρονιά ο von Trips διεκδικούσε τον τίτλο ο οποίος τελικά κατέληξε στα χέρια του Phil Hill.
- Το 1970, ο Jochen Rindt άφησε την τελευταία του πνοή στην πίστα. Kατά τη διάρκεια των κατατακτήριων δοκιμών, ο Αυστριακός έχασε τον έλεγχο της Lotus του και έπεσε πάνω στον τοίχο στην Parabolica. Η ειρωνεία είναι ότι με τους βαθμούς που είχε μαζέψει στέφθηκε Παγκόσμιος Πρωταθλητής (ο μοναδικός στην ιστορία του σπορ που στέφθηκε Πρωταθλητής μετά θάνατον).
- Το 1978 ένας άλλος σπουδαίος οδηγός έχασε την ζωή του στην πίστα. Ο λόγος για τον Σουηδό Ronnie Peterson, τρεις φορές νικητή του αγώνα στο παρελθόν (1973, 1974 & 1976).
- Το 2000 ένας πυροσβέστης έχασε την ζωή του όταν τραυματίστηκε θανάσιμα από θραύσμα αυτοκινήτου, έπειτα από ατύχημα που έγινε κατά την διάρκεια του αγώνα.
Ξεχωριστές στιγμές
5 Σεπτεμβρίου 1971: Μόλις 0,61" χώριζαν τους πρώτους πέντε πιλότους που πέρασαν τη γραμμή του τερματισμού, με τον Βρετανό Peter Gethin (BRM) να πανηγυρίζει την πρώτη και μοναδική νίκη της καριέρας του στη Formula 1.
Αναλυτικά οι χρόνοι των πρώτων 5:
1.Peter GETHIN (BRM) - 1h 18m 12.60s (242.616 km/h)
2.Ronnie PETERSON (March Ford Cosworth) - 1h 18m 12.61s (+00.01s)
3.François CEVERT (Tyrrell Ford Cosworth) - 1h 18m 12.69s (+00.09s)
4.Mike HAILWOOD Surtees (Ford Cosworth) - 1h 18m 12.78s (+00.18s)
5.Howden GANLEY (BRM) - 1h 18m 13.21s (+00.61s)
2.Ronnie PETERSON (March Ford Cosworth) - 1h 18m 12.61s (+00.01s)
3.François CEVERT (Tyrrell Ford Cosworth) - 1h 18m 12.69s (+00.09s)
4.Mike HAILWOOD Surtees (Ford Cosworth) - 1h 18m 12.78s (+00.18s)
5.Howden GANLEY (BRM) - 1h 18m 13.21s (+00.61s)
14 Σεπτεμβρίου 2003: To ιταλικό GP του 2003 πέρασε στην ιστορία ως το ταχύτερο που έχει γίνει ποτέ στην F1. Ο νικητής, Michael Schumacher ολοκλήρωσε τους 53 γύρους του αγώνα σε 1h14'19"838 με μέση ωριαία ταχύτητα 247,585km/h.
4 Σεπτεμβρίου 2005: Σε εκείνον τον αγώνα, ο Kimi Raikkonen στο κόκπιτ της McLaren MP4-20 σημείωσε τη μεγαλύτερη τελική ταχύτητα που έχει «γράψει» ποτέ μονοθέσιο της F1 κατά τη διάρκεια αγώνα, με 370,1 km/h.
10 Σεπτεμβρίου 2006: To «αντίο» του Michael Schumacher.
14 Σεπτεμβρίου 2008: Ο Sebastian Vettel στο κόκπιτ μιας Toro Rosso σημειώνει την παρθενική νίκη της καριέρας του στην F1, στη βρεγμένη Monza.
Pirelli F1 tyres 2015
Η μέση γόμα P Zero White (άσπρο σιρίτι) και η μαλακή γόμα P Zero Yellow (κίτρινο σιρίτι) είναι οι επιλογές της Pirelli για το Ιταλικό Grand Prix.
Αναμενόμενη διαφορά απόδοσης ανάμεσα στις δυο γόμες: 0.8 – 1.0 δευτερόλεπτο ανά γύρο.
Τεχνικές πληροφορίες
Κατανάλωση καυσίμου: 1.8kg στο γύρο
Οι πιλότοι οδηγούν τέρμα γκάζι στο 74% του γύρου
Φθορά φρένων: Υψηλή
Αλλαγές ταχυτήτων: 46 στο γύρο / 2.438 συνολικά στον αγώνα
Μεγαλύτερη ευθεία: 1.120m
Μέγιστη ταχύτητα: 360km/h
Δύο ζώνες DRS
Μήκος pitlane: 420m
Οι πιλότοι οδηγούν τέρμα γκάζι στο 74% του γύρου
Φθορά φρένων: Υψηλή
Αλλαγές ταχυτήτων: 46 στο γύρο / 2.438 συνολικά στον αγώνα
Μεγαλύτερη ευθεία: 1.120m
Μέγιστη ταχύτητα: 360km/h
Δύο ζώνες DRS
Μήκος pitlane: 420m
- Η Monza είναι ο "Nαός της ταχύτητας" με τη μέση ωριαία να ξεπερνά τα 250km/h. Σε κάποια σημεία τα μονοθέσια αγγίζουν τα 360km/h. Σε συνδυασμό με τα σημεία φρεναρίσματος όπου οι οδηγοί μειώνουν την ταχύτητα κατά 250km/h ασκούνται στο διαμήκη άξονα φορτία της τάξεως των 4.5g. Αυτές οι συνθήκες ανεβάζουν τη θερμοκρασία των γομών στο υψηλό επίπεδο των 130 βαθμών Κελσίου.
- Η Monza είναι πιο απαιτητική για τα ελαστικά από μια αργή πίστα καθώς όλες οι δυνάμεις που ασκούνται συντελούν στην αύξηση της θερμοκρασίας ειδικά στον ώμο του ελαστικού. Υπάρχουν σημαντικά πλευρικά φορτία λόγω των παρατεταμένων στροφών όπως είναι η Parabolica αλλά και μεγάλα φορτία στο διαμήκη άξονα λόγω της επιτάχυνσης και της επιβράδυνσης.
- Με το αεροδυναμικό φορτίο να είναι ελάχιστο οι πιλότοι πρέπει να προσέχουν ιδιαίτερα τα πίσω ελαστικά αποφεύγοντας το σπινάρισμα στη φάση της επιτάχυνσης. Η επιλογή χαμηλής αεροδυναμικής απόδοσης γίνεται για να μεγιστοποιηθεί η τελική ταχύτητα που ξεπερνά τα 360km/h.
- Τα υψηλά ποσά ενέργειας που μεταφέρονται κατά το φρενάρισμα ή την κίνηση με υψηλές ταχύτητας δημιουργούν μεγάλη υστέρηση (σ.σ: στην περιστροφή του ελαστικού). Όταν αυτό επαναλαμβάνεται αυξάνεται η μηχανική καταπόνηση που ασκείται στο πέλμα.
- Οι οδηγοί πατούν πάνω στα κερμπ χρησιμοποιώντας τα, ως μέρος της διαδρομής στην έξοδο των γρήγορων στροφών. Αυτό φορτίζει περισσότερο το σκελετό του ελαστικού που καλείται ν' απορροφήσει μέρος της σύγκρουσης ώστε να μην μεταφερθεί αυτούσια η τάση, στην ανάρτηση. Τα χαμηλά επίπεδα κάθετης δύναμης και οι σκληρές επιβραδύνσεις προκαλούν μπλοκαρίσματα των τροχών που οδηγούν σε τοπικές παραμορφώσεις των ελαστικών.
Mε τη γλώσσα των αριθμών
Τις περισσότερες νίκες στη Monza τις έχει σημειώσει ο Michael Schumacher που έχει ανέβει πέντε φορές στο υψηλότερο σκαλί του βάθρου, όλες με τη Ferrari. Από τους εν ενεργεία πιλότους που βρίσκονται στο φετινό γκριντ μόλις 3 είναι αυτοί που έχουν νίκες στο βιογραφικό τους στον «Ναό». Ο λόγος για τους Sebastian Vettel (3), Fernando Alonso (2), Lewis Hamilton (2).
Όσον αφορά στις ομάδες, η Ferrari είναι και με διαφορά η πιο πετυχημένη ομάδα στη Μonza έχοντας νικήσει 18 φορές, με τη McLaren να έχει 10 νίκες και τη Williams να ακολουθεί στην 3η θέση με 6. 5 πρωτιές έχει η Lotus και 3 η Mercedes.
Προηγούμενοι νικητές στην πίστα του Monza:
2014: Lewis Hamilton (Mercedes)
2013: Sebastian Vettel(Red Bull)
2012: Lewis Hamilton (McLaren)
2011: Sebastian Vettel (Red Bull)
2010: Fernando Alonso (Ferrari)
2009: Rubens Barrichello (Brawn GP)
2008: Sebastian Vettel (Scuderia Toro Rosso)
2007: Fernando Alonso (McLaren Mercedes)
2006: Michael Schumacher (Ferrari)
2005: Juan Pablo Montoya (McLaren Mercedes)
2004: Rubens Barrichello (Ferrari)
2003: Michael Schumacher (Ferrari)
2002: Rubens Barrichello (Ferrari)
2001: Juan Pablo Montoya (Williams BMW)
2000: Michael Schumacher (Ferrari)
1999: Heinz-Harald Frentzen (Jordan Mugen Honda)
1998: Michael Schumacher (Ferrari)
1997: David Coulthard (McLaren Mercedes)
1996: Michael Schumacher (Ferrari)
1995: Johnny Herbert (Benetton Renault)
1994: Damon Hill (Williams Renault)
1993: Damon Hill (Williams Renault)
1992: Ayrton Senna (McLaren Honda)
1991: Nigel Mansell (Williams Renault)
1990: Ayrton Senna (McLaren Honda)
2013: Sebastian Vettel(Red Bull)
2012: Lewis Hamilton (McLaren)
2011: Sebastian Vettel (Red Bull)
2010: Fernando Alonso (Ferrari)
2009: Rubens Barrichello (Brawn GP)
2008: Sebastian Vettel (Scuderia Toro Rosso)
2007: Fernando Alonso (McLaren Mercedes)
2006: Michael Schumacher (Ferrari)
2005: Juan Pablo Montoya (McLaren Mercedes)
2004: Rubens Barrichello (Ferrari)
2003: Michael Schumacher (Ferrari)
2002: Rubens Barrichello (Ferrari)
2001: Juan Pablo Montoya (Williams BMW)
2000: Michael Schumacher (Ferrari)
1999: Heinz-Harald Frentzen (Jordan Mugen Honda)
1998: Michael Schumacher (Ferrari)
1997: David Coulthard (McLaren Mercedes)
1996: Michael Schumacher (Ferrari)
1995: Johnny Herbert (Benetton Renault)
1994: Damon Hill (Williams Renault)
1993: Damon Hill (Williams Renault)
1992: Ayrton Senna (McLaren Honda)
1991: Nigel Mansell (Williams Renault)
1990: Ayrton Senna (McLaren Honda)
6 Σεπτεμβρίου, Autodromo di Monza
Μήκος πίστας: 5,793 χιλιόμετρα
Αριθμός γύρων: 53
Απόσταση αγώνα: 306,720 χιλιόμετρα
Ρεκόρ γύρου: 1:21.046 (Rubens Barrichello, 2004)
Πρώτο GP: 1950
Νικητής 2014: Lewis Hamilton (Mercedes)
Αριθμός γύρων: 53
Απόσταση αγώνα: 306,720 χιλιόμετρα
Ρεκόρ γύρου: 1:21.046 (Rubens Barrichello, 2004)
Πρώτο GP: 1950
Νικητής 2014: Lewis Hamilton (Mercedes)
Pole position 2014: Lewis Hamilton (Mercedes)
Eπίσημο site: www.monzanet.it
Eπίσημο site: www.monzanet.it
Αναλυτικά το πρόγραμμα του αγώνα:
Παρασκευή 4/9
Ελεύθερες δοκιμές - 1ο σκέλος: 11:00 - 12:30GR (OTE TV)
Ελεύθερες δοκιμές - 2ο σκέλος: 15:00 - 16:30GR (OTE TV)
Ελεύθερες δοκιμές - 2ο σκέλος: 15:00 - 16:30GR (OTE TV)
Σάββατο 5/9
Ελεύθερες δοκιμές: 12:00 - 13:00GR (OTE TV)
Κατατακτήριες δοκιμές: 15:00GR (OTE TV)
Κατατακτήριες δοκιμές: 15:00GR (OTE TV)
Κυριακή 6/9
Αγώνας: 15:00GR (Alpha, OTE TV)
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Write σχόλια