Παγκόσμιο Πρωτάθλημα της Formula 1 συνεχίζεται στην πίστα Catalunya της Ισπανίας, που είναι ο 5ος φετινός αγώνας. Πρόκειται για μια από απ' αυτές που έχουν υψηλές απαιτήσεις και μεγάλο βαθμό δυσκολίας. Διαβάστε μια εκτενέστατη ανάλυση για την πίστα και τον αγώνα.
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΜΕΝΙΟΣ ΚΑΤΗΣ
ΠΙΣΤΑ: CATALUNYA
Μήκος πίστας: 4,655 χιλιόμετρα
Αριθμός γύρων: 66
Απόσταση αγώνα: 307,104 χιλιόμετρα
Ρεκόρ γύρου: 1:21.670 (Kimi Raikkonen, 2008)
Πρώτο GP: 1991
Νικητής 2015: Nico Rosberg (Mercedes)
Pole position 2015: Nico Rosberg (Mercedes)
Αριθμός γύρων: 66
Απόσταση αγώνα: 307,104 χιλιόμετρα
Ρεκόρ γύρου: 1:21.670 (Kimi Raikkonen, 2008)
Πρώτο GP: 1991
Νικητής 2015: Nico Rosberg (Mercedes)
Pole position 2015: Nico Rosberg (Mercedes)
Επίσημο site: www.circuitcat.com
ΤΕΧΝΙΚΕΣ ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΕΣ
Κατανάλωση καυσίμου: 1.7kg στο γύρο
Οι πιλότοι οδηγούν τέρμα γκάζι στο 63% του γύρου
Φθορά φρένων: Μεσαία
Αλλαγές ταχυτήτων: 44 στο γύρο / 2.904 συνολικά στον αγώνα
Μεγαλύτερη ευθεία: 1.047m.
Μέγιστη ταχύτητα: 345km/h
Δύο ζώνες DRS
Μήκος pitlane: 330m
Οι πιλότοι οδηγούν τέρμα γκάζι στο 63% του γύρου
Φθορά φρένων: Μεσαία
Αλλαγές ταχυτήτων: 44 στο γύρο / 2.904 συνολικά στον αγώνα
Μεγαλύτερη ευθεία: 1.047m.
Μέγιστη ταχύτητα: 345km/h
Δύο ζώνες DRS
Μήκος pitlane: 330m
ΛΙΓΗ ΙΣΤΟΡΙΑ...
Toν Οκτώβρη του 1986 ο κοινοβούλιο της Καταλονίας συμφώνησε στη δημιουργία ενός οργανισμού που θα αναλάμβανε την κατασκευή ενός αυτοκινητοδρομίου διεθνών προδιαγραφών στη Βαρκελώνη.
14 μήνες αργότερα, το Royal Automovil Club de Catalunya αγόρασε μια έκταση 20 km βόρεια της πόλης με σκοπό να φιλοξενηθεί εκεί η πίστα.
Τη χρηματοδότηση του project ανέλαβαν από κοινού το RACC (Royal Automovil Club de Catalunya), η τοπική κυβέρνηση και το συμβούλιο της πόλης του Montmelo.
Οι εργασίες κατασκευής ξεκίνησαν τον Φεβρουάριο του 1989 και ολοκληρώθηκαν τον Σεπτέμβριο του 1991. Στις 19 εκείνου του μήνα φιλοξένησε τον πρώτο αγώνα της Formula 1. Από τότε, η πίστα βρίσκεται συνέχεια στο πρόγραμμα του Παγκοσμίου Πρωταθλήματος. Ομάδες και πιλότοι γνωρίζουν καλά την πίστα αφού χρησιμοποιείται για δοκιμές εξέλιξης.
Σημαντικό ρόλο στη συγκεκριμένη πίστα παίζει η αεροδυναμική απόδοση γι' αυτό και οι ομάδες είθισται να παρουσιάζουν εκεί πολλές αναβαθμίσεις στα μονοθέσιά τους.
Η διαδρομή αποτελείται από μερικές γρήγορες στροφές με το τελευταίο κομμάτι της να είναι αρκετά αργό. Έτσι οι ομάδες πρέπει να βρουν το καλύτερο συμβιβασμό για το set-up.
Η πρόσφυση στα αργά κομμάτια της πίστας αλλά και η καλή ισορροπία φρεναρίσματος παίζουν σημαντικό ρόλο λόγω της μεγάλης φθοράς των ελαστικών. Η επιφάνεια του οδοστρώματος είναι αρκετά ομαλή. Για τον λόγo αυτό οι ομάδες συνήθως θυσιάζουν την ακαμψία του μονοθεσίου στα γρήγορα τμήματα ώστε να πάρουν τη μέγιστη πρόσφυση από τα ελαστικά.
Από το 2007, το layout της πίστας έχει αλλάξει καθώς στη θέση της προτελευταίας στροφής έχει τοποθετηθεί ένα καινούργιο «S» που σαν στόχο έχει τη βελτίωση της ασφάλειας, αλλά και την αύξηση των προσπερασμάτων.
Η ΠΙΣΤΑ ΥΠΟ ΤΟ ΠΡΙΣΜΑ ΤΩΝ ΕΛΑΣΤΙΚΩΝ
• Πρόκειται για μια πίστα που ασκεί υψηλά φορτία για τα ελαστικά ειδικά στην παρατεταμένη στροφή 3: πρόκειται για μια μεγάλη δεξιά στροφή.
• Οι ομάδες έχουν πολλά δεδομένα με μονοθέσια του 2016 καθώς οι δοκιμές εξέλιξης πριν το ξεκίνημα της σεζόν έγιναν σ’ αυτή την πίστα.
• Η επιφάνεια είναι σχετικά τραχιά: Σε συνδυασμό με τις γρήγορες καμπές δημιουργείται ένα δύσκολο τεστ για τα ελαστικά.
• Η φθορά και η πτώση στην απόδοση λόγω υπερθέρμανσης είναι γενικά υψηλή οπότε περιμένουμε πολλά pit stops.
• Το εμπρός αριστερά ελαστικό καταπονείται περισσότερο, η Βαρκελώνη είναι μια πίστα που το όριο τίθεται από τη φθορά των εμπρός ελαστικών.
• Πρόκειται για μια πίστα με υψηλές απαιτήσεις σε κάθετη αεροδυναμικά παραγόμενη δύναμη. Αυτό αυξάνει το κατακόρυφο φορτίο που ασκείται στα ελαστικά.
• Το μυστικό για ένα γρήγορο γύρο στη Βαρκελώνη είναι να βρεθεί ο κατάλληλος συνδυασμός αεροδυναμικής και μηχανικής πρόσφυσης. Οι περισσότερες ομάδες χρησιμοποιούν σκληρό σετάρισμα μπροστά - που βοηθά στην είσοδο των στροφών - αλλά επιλέγουν πιο μαλακό πίσω ώστε να διασφαλίζουν καλή ελκτική πρόσφυση.
• Οι ομάδες έχουν πολλά δεδομένα με μονοθέσια του 2016 καθώς οι δοκιμές εξέλιξης πριν το ξεκίνημα της σεζόν έγιναν σ’ αυτή την πίστα.
• Η επιφάνεια είναι σχετικά τραχιά: Σε συνδυασμό με τις γρήγορες καμπές δημιουργείται ένα δύσκολο τεστ για τα ελαστικά.
• Η φθορά και η πτώση στην απόδοση λόγω υπερθέρμανσης είναι γενικά υψηλή οπότε περιμένουμε πολλά pit stops.
• Το εμπρός αριστερά ελαστικό καταπονείται περισσότερο, η Βαρκελώνη είναι μια πίστα που το όριο τίθεται από τη φθορά των εμπρός ελαστικών.
• Πρόκειται για μια πίστα με υψηλές απαιτήσεις σε κάθετη αεροδυναμικά παραγόμενη δύναμη. Αυτό αυξάνει το κατακόρυφο φορτίο που ασκείται στα ελαστικά.
• Το μυστικό για ένα γρήγορο γύρο στη Βαρκελώνη είναι να βρεθεί ο κατάλληλος συνδυασμός αεροδυναμικής και μηχανικής πρόσφυσης. Οι περισσότερες ομάδες χρησιμοποιούν σκληρό σετάρισμα μπροστά - που βοηθά στην είσοδο των στροφών - αλλά επιλέγουν πιο μαλακό πίσω ώστε να διασφαλίζουν καλή ελκτική πρόσφυση.
ΟΙ ΤΡΕΙΣ ΕΠΙΛΕΓΜΕΝΕΣ ΓΟΜΕΣ
• Πορτοκαλί, σκληρή: Εμφανίζεται πρώτη φορά φέτος αλλά κανένας οδηγός δε διάλεξε παραπάνω από 1 σετ (πέρα από το πρώτο που είναι υποχρεωτικό ως επιλογή της Pirelli για τον αγώνα).
• Λευκή, μέση: Ένα ελαστικό που προσαρμόζεται εύκολα και αποτελεί καλό συμβιβασμό ανάμεσα στη διάρκεια και στην απόδοση.
• Κίτρινη, μαλακή: Είναι πάνω από ένα δευτερόλεπτο ταχύτερη από τη μέση γόμα στη Βαρκελώνη αλλά δεν αντέχει για πολύ.
• Λευκή, μέση: Ένα ελαστικό που προσαρμόζεται εύκολα και αποτελεί καλό συμβιβασμό ανάμεσα στη διάρκεια και στην απόδοση.
• Κίτρινη, μαλακή: Είναι πάνω από ένα δευτερόλεπτο ταχύτερη από τη μέση γόμα στη Βαρκελώνη αλλά δεν αντέχει για πολύ.
ΤΙ ΣΥΝΕΒΗ ΠΕΡΥΣΙ (2015)
• Νικητής: Rosberg (δυο pit stop: εκκίνησε με τη μέση, τη διατήρησε στην πρώτη αλλαγή στον 15ο γύρο και έβαλε τη σκληρή γόμα στον 44ο γύρο).
• Η καλύτερη θέση με εναλλακτική στρατηγική: Hamilton, 2ος, τρία πιτ στοπ, και μόνο στο προτελευταίο μέρος έβαλε τη σκληρή γόμα.
• Υπήρξε μια μίξη από στρατηγικές δυο ή τριών πιτ στοπ οι περισσότερες ομάδες είχαν ευέλικτη προσέγγιση.
• Η καλύτερη θέση με εναλλακτική στρατηγική: Hamilton, 2ος, τρία πιτ στοπ, και μόνο στο προτελευταίο μέρος έβαλε τη σκληρή γόμα.
• Υπήρξε μια μίξη από στρατηγικές δυο ή τριών πιτ στοπ οι περισσότερες ομάδες είχαν ευέλικτη προσέγγιση.
Η ΑΠΟΨΗ ΤΟΥ PAUL HEMBERY (ΑΓΩΝΙΣΤΙΚΟΣ ΔΙΕΥΘΥΝΤΗΣ PIRELLI)
«Η Ισπανία πάντα επιφυλάσσει για τα ελαστικά ένα πολύ μεγάλο τεστ λόγω των υψηλών ενεργειακών φορτίων που παράγει αυτή η πίστα. Φέτος αυτό θα είναι πιο έντονο καθώς οι περισσότερες ομάδες έχουν επιλέξει τις πιο μαλακές από τις διαθέσιμες γόμες. Προφανώς στήριξαν αυτή την επιλογή τους στα στοιχεία που έχουν μαζέψει από τις φετινές δοκιμές εξέλιξης σ’ αυτή την πίστα αλλά αυτή την εποχή ο καιρός θα είναι πολύ πιο ζεστός. Αυτό θα έχει ως αποτέλεσμα υψηλή φθορά και πτώση στην απόδοση λόγω τοπικής υπερθέρμανσης. Έτσι θα δούμε πολλά πιτ στοπ, αυτό διευρύνει τις επιλογές στρατηγικής για το Grand Prix».
ΤΕΛΕΥΤΑΙΑ ΝΕΑ
• Πολλές ομάδες θα παρουσιάσουν στη Βαρκελώνη αναβαθμίσεις στα μονοθέσιά τους.
• Αγωνιστικό ντεμπούτο για τον Max Verstappen με την Red Bull, αντικαθιστώντας έπειτα από απόφαση της ομάδας μετά το GP Ρωσίας, τον Daniil Kvyat. Ο Ρώσος "υποβιβάζεται" στην Toro Rosso.
• Μετά τον αγώνα είναι προγραμματισμένο ένα διήμερο δοκιμών όπου θα συμμετέχουν οι περισσότερες ομάδες.
• Το πρόγραμμα εξέλιξης των ελαστικών του 2017 προχωρά, καθώς ο Jean Eric Vergne έκανε δοκιμές με μια τροποποιημένη Ferrari του 2014 την προηγούμενη βδομάδα στο Μουτζέλο.
• Ο ανεμοθραύστης της Red Bull, μέχρι την 1η Ιουλίου πρέπει να παρθεί μια απόφαση αν θα προχωρήσουν μ’ αυτό ή με το σύστημα «halo».
• Αγωνιστικό ντεμπούτο για τον Max Verstappen με την Red Bull, αντικαθιστώντας έπειτα από απόφαση της ομάδας μετά το GP Ρωσίας, τον Daniil Kvyat. Ο Ρώσος "υποβιβάζεται" στην Toro Rosso.
• Μετά τον αγώνα είναι προγραμματισμένο ένα διήμερο δοκιμών όπου θα συμμετέχουν οι περισσότερες ομάδες.
• Το πρόγραμμα εξέλιξης των ελαστικών του 2017 προχωρά, καθώς ο Jean Eric Vergne έκανε δοκιμές με μια τροποποιημένη Ferrari του 2014 την προηγούμενη βδομάδα στο Μουτζέλο.
• Ο ανεμοθραύστης της Red Bull, μέχρι την 1η Ιουλίου πρέπει να παρθεί μια απόφαση αν θα προχωρήσουν μ’ αυτό ή με το σύστημα «halo».
ΜΕ ΤΗ ΓΛΩΣΣΑ ΤΩΝ ΑΡΙΘΜΩΝ
To ισπανικό Grand Prix συμπληρώνει φέτος 46 χρόνια ζωής. Μέχρι σήμερα έχει φιλοξενηθεί σε 5 πίστες: Μontmelo (25), Jarama (9), Jerez (5), Montjuich (4) και Pedralbes (2). Στη Jerez έχουν διεξαχθεί επίσης και δύο GP Ευρώπης, το 1994 και το 1997.
To πρώτο ισπανικό GP διεξήχθη στις 28 Οκτωβρίου του 1951 στη διαδρομή Pedralbes, που βρισκόταν μέσα στη Βαρκελώνη. Ήταν ο τελευταίος αγώνας της χρονιάς και έκρινε τον Παγκόσμιο Πρωταθλητή. Νικητής αναδείχθηκε ο Juan Manuel Fangio με Alfa Romeo 159, o οποίος πανηγύρισε και την κατάκτηση του πρώτου Παγκόσμιου Πρωταθλήματος της καριέρας του. Για την ιστορία, στη 2η θέση τερμάτισε ο Jose-Froilan Gonzlalez με Ferrari 375 και 3ος ήταν ο Giuseppe «Νino» Farina με Alfa Romeo.
Το ισπανικό GP του 1986 που φιλοξενήθηκε στην πίστα της Jerez, παραμένει μέχρι σήμερα ο αγώνας με τη μικρότερη διαφορά ανάμεσα στους δύο πρώτους, καθώς ο Ayrton Senna πήρε τη νίκη με μόλις 14 χιλιοστά του δευτερολέπτου διαφορά από τον Nigel Mansell.
H Ferrari είναι η πιο πετυχημένη ομάδα στην πίστα της Catalunya έχοντας σημειώσει 8 νίκες. 6 νίκες έχει η Williams, 4 η McLaren και από 2 η Red Bull και η Mercedes.
Όσον αφορά στους πιλότους, τις περισσότερες νίκες στην Catalunya τις έχει σημειώσει ο Michael Schumacher (6). Aπό τους εν ενεργεία πιλότους, Kimi Raikkonen και Fernando Alonso έχουν από 2 νίκες.
Το 2006, ο Fernando Alonso έγραψε ιστορία καθώς έγινε ο πρώτος Ισπανός πιλότος που πήρε pole και νίκη στο GP της πατρίδας του.
Από το 1996 και έπειτα μόλις τρεις είναι οι πιλότοι που νίκησαν τον αγώνα χωρίς να έχουν ξεκινήσει από την pole position: ο Mika Hakkinen το 2000, ο Sebastian Vettel το 2011 και ο Fernando Alonso το 2013.
Σημειώστε, τέλος, πως από το 2007 και έπειτα έχουμε κάθε χρόνο και διαφορετικό νικητή.
ΠΡΟΗΓΟΥΜΕΝΟΙ ΝΙΚΗΤΕΣ
2015: Nico Rosberg (Mercedes)
2014: Lewis Hamilton (Mercedes)
2013: Fernado Alonso (Ferrari)
2012: Pastor Maldonado (Williams F1)
2011: Sebastian Vettel (Red Bull Racing)
2010: Mark Webber (Red Bull Racing)
2009: Jenson Button (Brawn GP)
2008: Kimi Raikkonen (Ferrari)
2007: Felipe Massa (Ferrari)
2006: Fernando Alonso (Renault)
2005: Kimi Raikkonen (McLaren Mercedes)
2004: Michael Schumacher (Ferrari)
2003: Michael Schumacher (Ferrari)
2002: Michael Schumacher (Ferrari)
2001: Michael Schumacher (Ferrari)
2000: Mika Hakkinen (McLaren Mercedes)
1999: Mika Hakkinen (McLaren Mercedes)
1998: Mika Hakkinen (McLaren Mercedes)
1997: Jacques Villeneuve (Williams Renault)
1996: Michael Schumacher (Ferrari)
1995: Michael Schumacher (Benetton Renault)
1994: Damon Hill (Williams Renault)
1993: Alain Prost (Williams Renault)
1992: Nigel Mansell (Williams Renault)
1991: Nigel Mansell (Williams Renault)
2014: Lewis Hamilton (Mercedes)
2013: Fernado Alonso (Ferrari)
2012: Pastor Maldonado (Williams F1)
2011: Sebastian Vettel (Red Bull Racing)
2010: Mark Webber (Red Bull Racing)
2009: Jenson Button (Brawn GP)
2008: Kimi Raikkonen (Ferrari)
2007: Felipe Massa (Ferrari)
2006: Fernando Alonso (Renault)
2005: Kimi Raikkonen (McLaren Mercedes)
2004: Michael Schumacher (Ferrari)
2003: Michael Schumacher (Ferrari)
2002: Michael Schumacher (Ferrari)
2001: Michael Schumacher (Ferrari)
2000: Mika Hakkinen (McLaren Mercedes)
1999: Mika Hakkinen (McLaren Mercedes)
1998: Mika Hakkinen (McLaren Mercedes)
1997: Jacques Villeneuve (Williams Renault)
1996: Michael Schumacher (Ferrari)
1995: Michael Schumacher (Benetton Renault)
1994: Damon Hill (Williams Renault)
1993: Alain Prost (Williams Renault)
1992: Nigel Mansell (Williams Renault)
1991: Nigel Mansell (Williams Renault)
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Write σχόλια